ایران جستجو

هر چی بخوای اینجا پیدا میشه!

ایران جستجو

هر چی بخوای اینجا پیدا میشه!

خلاصه گرامر زبان سوم دبیرستان

گرامر درس اول زبان انگلیسی                سال سوم آموزش متوسطه

             

عبارت های اسمی (Noun clauses)

 

1– به یک گروه از کلمات مرتبط به هم که یک فاعل و فعل دارد clause یا قضیه یا عبارت می گویند.
2 – یک Noun clause در یک جمله مانند یک اسم عمل می کند. به همین دلیل به آن قضیه اسمی می گویند.

 

  اکنون به چند مثال از این مورد توجه کنید:

من نمی دانم او چه وقت منزل را ترک کرد.

I don’t know when she left home. (قضیه اسمی)Noun clause

من نمی دانم چه کسی نامه ها را تایپ می کند.

I don’t know who types the letters.( Noun clause)

او می داند من دیروز چه کسی را ملاقات کردم

She knows whom I met yesterday.( Noun clause)

آنها (ایشان) می دانند من کجا زندگی می کنم.

They know where I live. (Noun clause)

3 – همانطور که در مثال های بالا مشاهده می کنید عبارت های اسمی با کلماتی مانند when (چه وقت)، who (چه کسی)، whom(چه کس را) و where(کجا) آغاز می شوند. این کلمات در اینجا نقش حرف ربط را دارند که قضیه اسمی را به بقیه جمله وصل می کنند

2) کاربرد be going to

 

1 – فعل be going to به معنای قصد داشتن یا خواستن می باشد.
2 – فعل be going to معمولاً برای بیان اینکه کاری بخواهد در آینده انجام بگیرد به کار می رود. اکنون به چند مثال توجه کنید:
من قصد دارم امشب اینجا بمانم (من می خواهم امشب اینجا بمانیم)

I am going to stay here to night.

او قصد دارد فردا یک نامه بنویسید.

She is going to write a letter tomorrow.

او قصد دارد اتومبیلش را بشوید.

He is going to wash his car.

ما قصد داریم در یک رستوران شام بخوریم.

We are going to have the diner in a restaurant to night.

من معمولاً با اتوبوس به مدرسه می روم اما امروز قصد دارم یکشنبه فوتبال بازی کنیم.

I usually go to school by bus but today I am going to go by taxi.

3 – مشاهده می کنید که بعد از فعل (am/is/ are going to) فعل به صورت ساده می آید و کاری را که قصد داریم در آینده انجام دهیم، بیان می کند.  

گرامر درس دوم زبان انگلیسی                سال سوم آموزش متوسطه

کاربرد For در جمله

1)be+ adjective+ for+object + infinitive (مصدرباto+مفعول+for+صفت+فعلbe)

به جملات زیر توجه کنید.

It is hard to believe this story.

باور کردن این داستان سخت است

It is hard for me to believe this story.

باورکردن این داستان برای من سخت است

It is necessary to have an end.

داشتن یک هدف ضروری است.

It is necessary for us to have an end.

داشتن یک هدف برای ما ضروری است.

It is not easy to answer these questions.

پاسخ دادن به این سؤال ها آسان نیست.

It is not easy for him to answer these questions.

پاسخ دادن به این سؤال ها برای او آسان نیست.

It is difficult to learn English.

یادگرفتن انگلیسی مشکل است.

It is difficult for mary to learn English.

یادگرفتن انگلیسی برای مری مشکل است.

همانطور که ملاحظه می کنید در هر مورد، در جمله اول در مورد عملی یا کاری صحبت شده است در حالی که جمله دوم در مورد کسی صحبت می کند که در کاری یا عملی شرکت دارد.  

2) The gerund(verb +ing)      

1 – در زبان انگلیسی فرم Ing دار فعل، gerund‌ نامیده می شود. فرم Ing دار فعل، مانند یک اسم عمل می کند بنابراین در جمله می تواند نقش فاعل، مفعول یا مفعول حرف اضافه را داشته باشد.
اکنون به مثال های زیر توجه کنید.
پیدا کردن کار دراینجا مشکل است.

Finding a job is difficult here.

فاعل(finding)

من از کوهنوردی لذت می برم

I enjoy climbing montains.

مفعول(climbing)

من از پیاده روی خسته شدم.

I am tired of walking.

Of مفعول حرف اضافه(walking)  

2 – بعضی از فعل ها که فرم Ing دار فعل را به عنوان مفعول می گیرند عبارتند از:

Avoid =خودداری کردن   Enjoy= لذت بردن      Finish = تمام کردن      Imagine= تصور کردن
Keep = نگه داشتن         Mind = اهمیت دادن    Miss = از دست دادن     Go on = ادامه دادن
Dislike=تنفر داشتن        Risk = خطر کردن     Stop = خاتمه دادن – متوقف کردن    Forgive = فراموش کردن

 

گرامر درس سوم زبان انگلیسی                سال سوم آموزش متوسطه

 

فعل های دو کلمه ای (Two – word verbs)

) فعل های دو کلمه ای (Two – word verbs)
1 – بسیاری از فعل ها از دو کلمه تشکیل شده اند، یکی قسمت اصلی فعل و دیگری جزئی که آن را کامل می کند.مانند Put on‌ که قسمت اصلی آن Put‌و جزء دیگر آن On‌می باشد.

Put -> base
On -> particle

شما با چند فعل دو کلمه ای زیر قبلاً آشنا شده اید:

Put on = پوشیدن
Give back =‌پس دادن
Wake up = بیدار شدن
Take off = درآوردن
Pick up = برداشتن
Turn on = خاموش کردن
all up=تماس تلفنی گرفتن

Turn down= کم کردن

 

2 – اگر مفعول فعل دو کلمه ای یک اسم باشد، هم می تواند بعد از قسمت اصلی فعل دو کلمه ای بیاید و هم می تواند بعد از جزء دوم فعل دو کلمه ای بیاید به مثال زیر توجه کنید:

I put on my coat. (put on + مفعول)
I put my coat on. (Put‌+ مفعول+On)

 

همانطور که در مثال بالا ملاحظه می کنید مفعول این فعل یعنی my coat در جمله اول بعد از هردو کلمه فعل دو کلمه ای آمده است و در جمله دوم کلمه فعل دو کلمه ای آمده است و به هر دو شکل صحیح است.  

 

3 – حال اگر مفعول فعل دو کلمه ای، یک ضمیر باشد فقط می تواند ما بین دو کلمه فعل دو کلمه ای بیاید.

 

به مثال زیر توجه کنید:

I put it on.(put+ ضمیر مفعول+on)

ملاحظه می کنید که it که مفعول است ما بین put , on که دو کلمه فعل دو کلمه ای هستند آمده است. به چند مثال دیگر توجه کنید:


I turn on the T.V (turn on + مفعول)
I turn the T.V on (turn + مفعول+ on)
I turn it on . (turn + ضمیر مفعول+on)

Can you wake up mary at 6:00? (wake up + مفعول)
Can you wake mary up at 6 : 00 ? (wake+مفعول+up)
Can you wake her up at 6:00? (wake +ضمیرمفعول+up)
 

2) حرف اضافه + فعل یا صفت (adjective/verb+preposition)

بعد از فعل ها و صفت ها می توان حرف اضافه را آورد. اسم یا ضمیری که بعد از حرف اضافه می آید، مفعول آن است و همیشه بعد از آن می آید.

 

He is looking for his pen
He is looking for it.

بعد از فعل look حرف اضافه for‌آمده است و مفعول آن his pen یا It بعد از حرف اضافه آمده است.

Im sorry about the accident.
Im sorry about it.

بعد از صفت sorry حرف اضافه about آمده است و مفعول آن the accident یا It بعد از حرف اضافه آمده است.

He is waiting for her sister.(فعل+حرف اضافه)
They are talking about the children. (فعل+حرف اضافه)
Im sorry about the accident. (صفت+حرف اضافه)
He was afraid of the animals. (صفت+حرف اضافه)

 

 

گرامر درس چهارم زبان انگلیسی                سال سوم آموزش متوسطه

      مصدر با to

1) بعد از بعضی از افعال، فعل بعدی به صورت مصدر با to می آید. بعضی از این افعال عبارتند از :

Want – ask – tell – try – promise – forget – agree – decide – plan – like


مانند :

I want to go to cinema this evening.
I forgot to turn off the T.V last night.
I promised to get good marks this year.
I tried to learn fishing last year.

بعضی از این افعال می توانند قبل از مصدر با to، مفعول داشته باشند. این فعل ها عبارتند از :

Want – ask – tell- promise – like – expect

به مثال های زیر توجه کنید:
من از او خواستم که برایم یک رادیو بخرد.

I wanted him to buy me a radio.

من از آنها خواستم که به من کمک کنند.

 

I asked them to help me.

من به مری گفتم که تکالیفش را با دقت انجام دهد.

I told mary to do her homework carfully.

من به مادرم قول دادم که امروز در خانه بمانم.

I promised my mother to stay at home today.

من دوست دارم که جان انگلیسی را یاد بگیرید.

I like John to learn English.

آنها از او انتظار داشتند که سروقت بیاید.

They expected him to come on time.

ملاحظه می کنید که در این مثال ها،بعد از فعل، مفعول آمده است و بعد از آن مصدر با to آمده است.

 

 

گرامر درس پنجم زبان انگلیسی                سال سوم آموزش متوسطه


 

صفت

1) بعضی از فعل ها با گرفتن ed می تواند نقش صفت را نیز داشته باشند. همچنین بعضی از افعال با گرفتن Ing می توانند نقش صفت داشته باشند. بعضی از این افعال در زیر آورده شده اند.

 

Surprised – surprising     Surprise

Confused – confusing     Confuse

Amused – amusing          Amuse

Excited – exciting            Excite

Bored – boring                 Bore

Frightened – frightening     Frighten

Shocked – shocking           Shock

  به مثال های زیر توجه کنید.

I am surprised because the results are surprising.

من متعجب هستم چون نتایج متعجب کننده اند.

I am bored because my job is boring.

من خسته هستم چون کار من خسته کننده است.

We were shocked because the news were shocking

من شوکه بودم چون اخبار شوکه کننده بودند.

کلماتی که زیر آنها خط کشیده شده است، صفت هستند. این صفت ها را می توان قبل از اسم نیز به کار برد.
من دیروز اخبار متعجب کننده ای شنیدم.

I heard surprising news yesterday.

من یک شغل خسته کننده دارم

I have a boring job.

آن یک داستان شوکه کننده بود.

It was a shocking story.  

2) صفت ها درجمله چگونه به کار برده می شوند؟

صفت ها در جمله ها به دو روش ممکن است به کار گرفته شوند.
الف) قبل از اسم ها
ب) بعد از Linkingها که Linking verb ها عبارتند از :

Appear, be, become, feel, look, smell, taste, get, grow  

  به این مثالها توجه کنید.

صفت (funny) قبل از اسم (film) به کار برده شده است.

This is a funny film.

صفت (nice) بعد از smell , linking verb به کار برده شده است.

The cake smells nice  

3) گاهی اوقات بیش از یک صفت برای یک اسم آورده می شود.در چنین مواردی الگوی معمول به صورت زیر است:

Determiner + quality + size + color + nationality+ material + noun

اسم + جنس + ملیت + رنگ + اندازه + چگونگی یا کیفیت + مشخص کننده تعداد
مانند :

A nice long red French cotton blouse
A new Large white Indian glass dish

هر تعداد صفت مورد نظر را می توان قبل از اسم با الگوی داده شده ، آورد.  

گرامر درس ششم زبان انگلیسی                سال سوم آموزش متوسطه

صیغه مجهول

1 – گرامر این درس درباره صیغه مجهول می باشد. شما در زبان فارسی با صیغه های معلوم و مجهول آشنا شده اید. صیغه مجهول، اشاره به کاری می کند که انجام می شود ولی انجام دهنده یا فاعل آن مشخص نیست ( و یا برای بیان کننده مهم نیست) مانند :
علی اتومبیل را شست (صیغه معلوم)

Ali washed the car.

اتومبیل شسته شده بود. (صیغه مجهول)

The car was washed.

اگر ما بخواهیم می توانیم انجام دهنده کار را نیز با کمک حرف by مشخص کنیم. اتومبیل شسته شده بود توسط علی (صیغه مجهول)

The car was washed by Ali.  

2 – فعل مجهول (passive)، از فعل be به اضافه قسمت سوم فعل (pp)، تشکیل می شود. به چند مثال توجه کنید:

من مری را به مهمانی دعوت کردم (معلوم)

I invited Mary to the party.

مری به مهمانی دعوت شد .(مجهول)

Mary was invited to the party.

آنها یک اتومبیل برای علی خریدند.(معلوم)

They bought a car for Ali.

یک اتومبیل برای علی خریده شد(مجهول)

A car was bought for Ali.

من باید یک نامه به علی بنویسیم (معلوم)

I must write a letter to Ali

یک نامه باید به علی نوشته شود( مجهول)

A letter must be written to Ali.

ما یک اتاق اینجا بسازیم ( معلوم)

We can build a room here.

یک اتاق در اینجا می تواند ساخته شود(مجهول)

A room can be built here.
رضا اتومبیل را تعمیر کرد.(معلوم)

Reza repaired the car.

اتومبیل تعمیر شد (توسط رضا) (مجهول)

     The car was repaired (by Reza)


منبع: Iranjostejoo

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد